Shaxi

4 oktober 2016 - Shaxizhen, China

Een plaatsje met een oude kern waar we een dagje niks gedaan hebben. Niets doen is nog lastig. We hebben nog steeds niet echt de rust in onszelf gevonden om wat rond te slenteren, een kopje koffie te drinken of ergens te gaan zitten en de wereld op zijn Chinees aan ons voorbij te laten komen. In Shaxi  lukte het even. We zaten aan een prachtig oud pleintje, omringd door gebouwen die minstens 500 jaar oud waren. Het duurde even voordat de koffie klaar was. Eerst het ene kopje en 10 minuten later het andere. Op de hoek van het pleintje zat een stokoude Chinese vrouw die daar waarschijnlijk 50 jaar geleden ook al zat. Wij waren de enige westerse toeristen. En blijkbaar bijzonder. In de anderhalf uur dat we daar zaten werd maar liefst drie keer toestemming gevraagd om een foto van ons te mogen maken. Eerst door een mevrouw met een hele luxe camera, daarna door een wat oudere man en tenslotte door een klas schoolmeiden. Die liepen, naar ons wijzend, eerst al giechelend langs. Totdat een van hen de stoute schoenen aantrok, naar haar mobieltje wees gevolgd door  het universele gebaar voor het mogen maken van een foto. Wat ons betreft geen bezwaar. Voor we er erg in hadden kwam de helft van het groepje lachend terug om nog meer plaatjes te schieten. Een paar minuten later kwamen er drie ietsje oudere Chinese meiden. Wij schatten ze in als ergens in de 20. Die hadden een professionele filmcamera bij zich en begonnen een filmpje te maken van alle gebouwen. Ze stopten met filmen toen het beeld bij ons belandde. Ook nu weer wat verlegen gelach, wijzen naar de camera en in het Chinees gepraat tegen ons. Wij begrepen niet goed wat ze wilden. Met hun mobiel in de hand kwamen ze dichterbij. Uiteindelijk wisten ze ons (weer met vertaalapp) duidelijk te maken dat ze graag een speciaal filmpje van ons wilden maken. We hoefden verder niets te doen, gewoon blijven zitten, koffie drinken en een beetje kletsen. Meer niet. Omdat we zelf of beter gezegd Marie Jeanne met regelmaat aan mensen vraagt of ze een foto van ze mag maken is dat nog wel te begrijpen. Maar een heel filmpje ? Bleken die drie meiden bezig met een project voor hun opleiding. Aan de Yunnan University of Arts. Worden wij daar ergens de komende weken tijdens een college vertoond aan een hele klas Chinese kunststudenten. In mijn fantasie wordt die klas steeds groter en is het inmiddels een enorme collegezaal met honderden leerlingen. Zijn we toch weer even Willem Alexander en Maxima.