Onderweg......

4 oktober 2016 - Chengjiang, China

Fietsen gaat inmiddels vrij soepel. De conditie is behoorlijk op peil en de route niet al te moeilijk. De afstanden zijn goed te behappen. We beginnen 's ochtends ergens tussen 8 en 9 en zijn meestal halverwege de middag op de plek van bestemming. Het traject is nog steeds wat geaccidenteerd maar bevat meer korte, overzichtelijke klimmetjes. En het is veel rustiger hoewel we nog steeds op vrij grote wegen rijden. Maar andere smaken hebben ze niet. Onderweg valt veel te zien. We rijden door hoofdzakelijk landbouwgebied. Rijstvelden, tabaksplantages, mais, rode pepers, broccoli, veel soorten kool, paksoi, bosuitjes, perziken, kakifruit, drakenvruchten, gewoon appels, peren en bananen maar ook exotischer fruit dat we nog nooit gezien hebben en waarvan we de naam niet kennen. Het stikt van de fruitstalletjes langs de weg. Soms stoppen we om even iets te kopen. Wij wijzen aan wat we willen hebben plus het aantal, meestal 2 of 4. Steevast begint de verkoper dan 2 of 4 kilo af te meten en wordt er zeer verbaasd gekeken als eindelijk duidelijk is dat we 2 of 4 stuks bedoelen. Alle groente en fruit wordt nog op dezelfde manier gekweekt of verbouwd als generaties geleden. Heel arbeidsintensief. We zien soms tientallen mannen en vrouwen, allemaal gehurkt ( dat houden ze uren vol), op kleine percelen met de hand zaaien en/ of oogsten. Dat gaat vervolgens in rieten manden die overvol en zo te zien loeizwaar zijn, en met een band om het hoofd gedragen worden.
Vervoer gaat ofwel met de fiets, een soort driewieler voor volwassenen met een karretje erachter, of op scooters  (ook met karretje) of kleine vrachtauto's. Toen we vanmiddag in een dorpje pauzeerden stopte daar een vrachtautootje met honderden kilo's aan rode pepers. Langs de weg waarop we fietsen wordt mais en rijst gedroogd, gewoon midden op straat. Lang niet alles is aangenaam om te zien of te ruiken. Het is hier toch al behoorlijk warm maar dat verhindert de mensen niet om ook gewoon vlees in stalletjes in de openlucht te verkopen. We kwamen een paar dagen geleden langs een " dierenmarkt". Dan is snel duidelijk dat je in een ander deel van de wereld zit. Pluimvee wordt echt op elkaar gekwakt in manden en de Alfred J. Kwak die onderop zit heeft pech gehad. We zagen honden in vogelkooitjes die zo klein zijn dat de arme beesten alleen maar rechtop kunnen zitten. Ik reed achter een scooter-karretje met een aantal dichtgebonden zakken die bewogen waar biggetjes in zaten. Wat voor consumptie bedoeld is wordt ter plekke onthoofd. Vandaag zag ik een jongetje met een kikker aan een touwtje. Aan één pootje en vervolgens maar wat rondslingeren. Meest verrassend tafereel speelde zich op een van de eerste dagen af. Tijdens een van onze pauzes komt een man met een plastic zak op een auto af die naast ons stond. Hij grijpt in die zak en laat een joekel van een slang aan de chauffeur zien, pal voor onze neus. Niet om te showen of ons aan het schrikken te maken. Hij had niet eens in de gaten dat zo'n slang voor ons wat minder alledaags is. Kortom er valt hier veel te zien. Niet altijd aangenaam maar wel fascinerend.

1. Katja:
    7 oktober 2016
    Wauw,wat een hoop indrukken doen jullie op!
    Mooie foto's,leuke verhalen