Regen in Kunming.

16 september 2016 - Kunming, China

Zo'n dag of twee geleden zijn we uit Nederland vertrokken waar het al dagenlang bloedheet was. Vanaf de start loopt alles gesmeerd.Op Schiphol aangekomen blijken de fietsen toch ietsje minder goed ingepakt dan we dachten maar de twee jongens die bij het sealapparaat werken zijn bereid om de enorme fietsdozen handmatig te sealen. (Veel) te veel bagage bij ons maar de meer dan aardige dame achter de desk van de vliegtuigmaatschappij matst ons. Als we heel erg ons best doen om voor de vorm iets uit de tassen te halen hoeven we niets extra's bij te betalen. Een voorspoedige vlucht naar Hong Kong en daarna op tijd de verbinding naar Kunming. Spannend moment als we de fietsdozen ophalen bij de afdeling "odd size luggage" maar de dozen staan er gewoon en de fietsen hebben de reis prima doorstaan. We worden opgewacht door iemand die ons naar een busje loodst en zijn in no time in het hotel.Omdat er niet voor 4 dagen een no-smoking superior etc room beschikbaar is krijgen we een gratis upgrade. De eerste uren in Kunming zijn veelbelovend. Lekker eten in een restaurantje tegenover het hotel. Daarna de stad ingelopen die krioelt van de chinezen. Maar twee toeristen te bekennen. Toevallig zijn wij dat. Niemand verstaat ons, wij verstaan ook niemand maar iedereen is aardig en probeert met handen en voeten of via een vertaal app duidelijk te maken wat ze bedoelen. De stad die in het daglicht grauw en lelijk is verandert tegen de avond in een prachtig lichtspektakel. Elk hoog gebouw blijkt ineens  heel speels kleurrijk en we gaan goedgemutst iets van de slaapachterstand proberen in te halen.

En dan is het vrijdagochtend en regent het. Niet een beetje maar echt Hollandse regen die met bakken uit de lucht komt. De hele dag.  Al onze weer apps zeggen dat het nog dagen (minimaal een week) zo blijft.  En zijn we nu een beetje minder vrolijk. Als het flink regent valt het eerste deel van onze reis ... Jawel jawel .....in het water. De kloof waar we naar toe willen is dan nl dicht. Dus komen de eerste alternatieve reisroutes al opborrelen. Plan 1: de fiets laten staan en met de trein naar Beijing. Duur 2 dagen heen en 2 dagen terug. Geen idee wat we in Beijing zouden moeten maar het is in ieder geval een plan. Plan 2: gewoon stoer doen, gaan fietsen en dan zien we wel hoe het gaat.

Maar voorlopig hebben we voor 4 nachten n Kunming geboekt, de fietsen zijn in elkaar gezet, we zijn zelf weer een beetje mens en we hebben 132 boeken op de iPad staan. Dus het zal wel goed komen.

1. Hugo:
    Dag Mj en P
    Daar is geen woord Chinees bij! mooi dat alles goed verloopt en die regen? dat komt vanzelf goed. Strak plan om de tering naar nering te zetten, lekker lezen en eten, bijkomen en relaxen. Is dat geen vakantie?
  2. Frans:
    16 september 2016
    jemig....... stond er niet in de lonely planet dat regenseizoen tot half november duurt?
    sterkte.
    de fietsen staan in elk geval klaar! dat is ook al heel wat.
  3. Ellen van der Burg:
    Hoi Marie-Jeanne,
    Dat jullie met fiets en al helemaal in dat verre China zijn, gaaf hoor. Reizen vraagt een flexibele geest en een warm hart, dat je maar hoeft te volgen.......all you need is love
    Gr. Aan Pierre en geniet
  4. Willie en Rena:
    Hoi zus,
    Fijn dat jullie er zijn. Nu eerst acclimatiseren, komt de rest vanzelf.
    Mam leest pa het verslag voor.
    Liefs en groetjes van ons allen.
  5. Mart en An:
    16 september 2016
    Hallo Pierre en Marie-Jeanne.
    Rusten jullie maar lekker uit en doe morgen maar een boekverslag.
  6. Opa, oma, zoon:
    17 september 2016
    Hoi kinderen/ouders,

We zijn blij dat we jullie verhalen kunnen meelezen en op deze manier contact kunnen hebben. Veel plezier daar nog en een fijne tijd!

Liefs Mam, Pap en Tom
  7. Martien:
    18 september 2016
    Hi, Klinkt hoe dan ook als heerlijk weg en avontuurlijk .Heel veel plezier. Ben benieuwd of jullie stoer de regen in zijn gegaan of een plan b hebben gedaan
    Liefs
  8. Opa, oma, zoon:
    18 september 2016
    Gelukkig dat t wat droger wordt kunnen jullie verder met je plannen .Liefs van pa en mamma
  9. Liesbeth:
    18 september 2016
    spannend allemaal, wel leuk spannend! Alweer 2 dagen verder dus jullie hebben vast al een keuze gemaakt. lieve groet, Liesbeth